جستجو

آسانسور و پله برقی

دکمه هشدار آسانسور

7 قدم که در صورت توقف آسانسور باید بردارید!

امروزه به علت رواج ساخت آپارتمان‌های چند طبقه، خرید پکیج آسانسور بیش از پیش محبوبیت یافته است. انتخاب آسانسوری که ترکیبی از طراحی خوب و ویژگی‌های تکنیکی استاندارد را دارد؛ برای جلوگیری از نقص عملکرد آن ضروری است. در مطلب زیر قصد داریم به تعدادی از دلایل توقف کابین آسانسور بین طبقات و همچنین راه‌های رفع آن‌ اشاره کنیم.

دلیل توقف کابین آسانسور بین طبقات چیست؟

کابین آسانسور به کمک یک سنسور، طبقات را از یکدیگر تشخیص می‌دهد و به درستی در طبقه‌ی مد نظر شما متوقف می‌شود. مکانیسم عمل این سنسور به این صورت است که دو آهنربا روی ریل‌ آسانسور نصب شده‌اند که وقتی آسانسور از روی این آهن‌رباها عبور می‌کند، سنسور متصل به آن، فرمان توقف را به تابلو فرمان ارسال و کابین متوقف می‌شود. در صورتی که این ارسال پیام مختل گردد، احتمالا تنظیمات تابلو فرمان به هم خورده است و در نتیجه پیام در زمان مناسب ارسال نخواهد شد. 

توقف‌های ناگهانی آسانسور بین طبقات یا به دلیل نقص مکانیکی آسانسور اتفاق می‌افتد یا قطع شدن برق. در صورت قطع برق، قطع سیم بکسل، نقص عملکرد موتور و یا اختلال در سیستم کنترل، آسانسور متوقف خواهد شد. 

برای رفع علت توقف آسانسور بین طبقات چه باید کرد؟

در صورتی که علت توقف نابجای آسانسور ساختمان به اختلال در تابلو فرمان آن بر می‌گردد، ریست تنظیمات تابلو فرمان و تراز کردن آهنربای ریل‌های پکیج آسانسور به توقف به موقع کابین کمک خواهد کرد.

ترمزهای آسانسور باید به صورت دقیق تنظیم شوند زیرا در صورتی که ترمز ضعیف باشد؛ بسته به وزن، هنگام توقف، کابین بالاتر یا پایین‌تر از طبقه می‌ایستد و در صورتی که قدرت ترمز بالا باشد طبقه را رد می‌کند. البته خرید پکیج آسانسور گیرلس که به دلیل نداشتن گیربکس، تکان و لرزش کمتری در کابین ایجاد می‌کند، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

به تاخیر انداختن تعمیر آسانسور نیز می‌تواند یکی از دلایل گیر کردن آسانسور باشد. در صورتی که متوجه عملکرد ضعیف یا مختل آسانسور ساختمان خود شده‌اید، هر چه سریع‌تر جهت بهره مندی از خدمات سرویس‌دهی با شرکت آسانسور وی الویت تماس بگیرید.

جهت پیشگیری از حوادث به محدودیت وزنی آسانسور توجه کنید و در صورتی که کابین کوچک است از حمل اثاث سنگین، تعداد زیاد افراد و یا ویلچر خودداری کنید.

هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم؟

⦁    آرامش خود را حفظ کنید.

⦁    یک منبع نور پیدا کنید.

در صورتی که برق آسانسور قطع شد، چراغ قوه‌ی گوشی خود را تنها برای دیدن دکمه‌ها استفاده کنید تا شارژ آن تمام نشود.

⦁    دکمه مربوط به باز کردن در را بزنید.

شما تا حدی می‌توانید مشکل آسانسور گیر افتاده را حل کنید. دکمه باز کردن در را بزنید، در صورتی که در باز شد حالا دکمه بستن در را بزنید. در صورتی که هیچ کدام از آن‌ها کار نکرد، دکمه یک طبقه پایین‌تر از طبقه‌ای که در آن هستید را بزنید. در صورتی که هیچ یک از این سه دکمه کار نکردند، هرگز مکررا روی آن‌ها نزنید تا سیستم الکترونیکی پکیج آسانسور را مختل نکنید.

⦁    دکمه تماس را بزنید.

دکمه‌ای که تصویر تلفن دارد را بزنید تا جهت دریافت کمک با یک سرویس کار پکیج آسانسور ارتباط برقرار کنید. همچنین با زدن این دکمه به تعمیرکاران هشدار دهید که پک آسانسور با مشکل روبرو شده است.

⦁    دکمه هشدار را بزنید.

دکمه هشدار معمولا به یک زنگ وصل است و در صورتی که این دکمه را بزنید، به مردم هشدار می‌دهد که کسی در آسانسور گیر کرده است. 

⦁    برای دریافت کمک فریاد بزنید.

⦁    صبور باشید.

در صورتی که هیچ یک از اقدامات بالا به شما کمک نکردند، کافی است کمی صبر کنید تا کسی قصد استفاده از آسانسور را پیدا کند و متوجه خرابی آن شود.

هنگام گیر کردن آسانسور افراد بیرون از آسانسور باید چکار کنند؟

⦁    بلافاصله و بدون اتلاف وقت با سرویس کار شرکت آسانسور تماس بگیرید.

⦁    در صورتی که حال افراد داخل آسانسور بد شده است، با اورژانس تماس بگیرید.

⦁    در مورد تعداد افراد درون آسانسور و طبقه‌ای که در آن گیر افتاده‌اند اطلاعات کسب کنید. 

⦁    افراد داخل آسانسور را در مورد اقداماتی که در حال انجام آن‌ها هستید به طور دقیق آگاه کنید؛ برای مثال اگر بیرون آمدن آن‌ها به زودی ممکن نیست به آن‌ها دروغ نگویید.

⦁    هرگز سعی نکنید در آسانسور را باز یا آن را تعمیر کنید و اجازه دهید متخصصان اقدامات لازم را انجام دهند. تنها کارهایی را انجام دهید که یک تکنسین حرفه‌ای پکیج آسانسور به شما می‌گوید.

چه زمان‌هایی از آسانسور استفاده نکنیم؟

هنگام زمین لرزه

وقتی زلزله می‌آید برق قطع می‌شود و بنابراین در صورت استفاده از آسانسور در آن گیر خواهید کرد. در صورتی که زلزله شدید باشد، احتمال سقوط کابین و آسیب شما وجود دارد.

هنگام آتش سوزی

وقتی آلارم آتش سوزی به صدا در می‌آید از آسانسور استفاده نکنید زیرا که دود، آتش یا گرما می‌توانند به قطعات آسانسور و سیستم الکترونیکی حتی بهترین پکیج آسانسور آسیب وارد کنند و باعث توقف آن بین طبقات شود.

خطرات توقف آسانسور در بین طبقات

یک آسانسور هیدرولیکی که بین طبقات متوقف شده است، هر لحظه ممکن است دوباره حرکت کند؛ بنابراین تلاش برای خروج از آن ممکن است منجر به جراحت یا حتی مرگ شما شود. هرگز تلاش نکنید با برداشتن سقف یا باز کردن در و خزیدن از لای درزها از آسانسور خارج شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error: Content is protected !!
if ( function_exists('yoast_breadcrumb') )