جستجو

آسانسور و پله برقی

تعمیرکار در حال تعمیر آسانسور

علائم خرابی موتور آسانسور چیست؟

یکی از قسمت‌های اصلی یک آسانسور، موتور آن می‌باشد. این قطعه الکترومکانیکی که وظیفه اصلی راه افتادن و کار کردن آسانسور را بر عهده دارد، می‌تواند با گذشت زمان، دچار خرابی شود. اما گاهی ممکن است علائم خرابی موتور آسانسور، پیش از موعد رخ دهد. این اتفاق می‌تواند به نوع موتور، نحوه نصب، کیفیت قطعات و همچنین عوامل و آسیب‌های خارجی بستگی داشته باشد.

این روزها کمتر اتفاق می‌افتد که یک ساختمان با 2 طبقه و بیشتر از آن بدون آسانسور باشد. در واقع مجوز ساخت و ساز در صورتی صادر می‌گردد که جایی برای نصب آسانسور در ساختمان وجود داشته باشد. معمولا اتاق آسانسور و بالابر در یک ساختمان جداست و به ندرت پیش می‌آید که موتور یک آسانسور در این اتاق تحت تاثیر رطوبت یا عوامل دیگری که مربوط به ساختمان باشد قرار بگیرد و دچار آسیب شود. اما این هم یکی از موارد و دلایل احتمالی بروز مشکل در موتور و سایر قطعات آسانسور است که نمی‌توان آن را در نظر نگرفت.

این روزها سیم پیچی موتور و همچنین تعمیر کلی آن، کاری بسیار تخصصی است و نمی‌توان برای تعمیرات آسانسور به هر کسی اعتماد کرد. از این رو در صدد این هستیم که در این مطلب کوتاه، علاوه بر علائم خرابی موتور و بررسی دلایل آن، به بررسی ویژگی‌های یک تعمیرکار حرفه‌ای نیز بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

علل و علائم خرابی موتور آسانسور

اگر به طور خلاصه بخواهیم در مورد علائم خرابی موتور صحبت کنیم، باید بگوییم که این علائم و هشدارها شامل موارد زیر است که صد البته ممکن است نشانه‌های خرابی آسانسور که مستقیما به موتور مربوط شود، بیشتر از این موارد باشد. اما مهم‌ترین این علائم شامل موارد زیر می‌باشد:

  •       لرزش و صدای ناهنجار کابین که باید ضربه گیر برای موتور نصب شود.
  •       توقف ناگهانی آسانسور به شرطی که مشکل از قطع برق نباشد.
  •       کند شدن سرعت آسانسور
  •       اختلال در تراز میانی آسانسور
  •       سر و صدای خیلی زیاد

و موارد دیگر که هر کدام می‌تواند از دلایل خرابی موتور و برخی قطعات آن باشد. البته وقتی یک آسانسور دچار خرابی موتور می‌شود، نیاز است تا یک تعمیرکار حرفه‌ای تشخیص دهد که علائم و نشانه‌ها از خرابی موتور است یا خیر. به همین دلیل لازم است تا دلایل خرابی موتور آسانسور نیز مشخص شود. ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1.   خرابی بلبرینگ‌های موتور آسانسور
  2.   گرمای سیم بندی موتور و خراب شدن آن
  3.   عدم تقارن ولتاژ تغذیه
  4.   توقف موتور
  5.   عدم روغن کاری و روان کاری سیم بکسل موتور
  6.   آلودگی هوا و اثر مستقیم بر خرابی موتور
  7.   لرزش شاسی موتور
  8.   عدم تراز بندی صحیح فلکه اصلی و فلکه هرزگرد

برخی از دلایل خرابی موتور آسانسور در اثر مرور زمان اتفاق می‌افتد. یعنی ممکن است برخی از قطعات در طول 1 الی 2 سال، نیاز به تعویض پیدا کنند که کاملا طبیعی است. اما برخی از علائم و نشانه‌های خرابی، به علت موارد ذکر شده در بالاست که باید توسط متخصص و اهل فن، عیب یابی و رفع شود.

هزینه تعمیر موتور آسانسور چقدر است؟

هزینه تعمیر موتور آسانسور، مقدار کمی نیست. اگر سرویس‌های دوره‌ای یا تنظیمات موتور و قسمت‌های مختلف آسانسور به صورت منظم و همیشگی انجام شود، هزینه روتین و معمول آن دریافت خواهد شد که با توجه به تقسیم شدن این هزینه بین اهالی ساختمان، فشار مالی خاصی به ساکنین وارد نمی‌شود.

در صورت عدم مراقبت از آسانسور و خرابی‌هایی که به دلیل پشت گوش انداخته شدن سرویس دوره‌ای به وجود می‌آید، هزینه تعمیر بالاتر رفته و ممکن است بسیار زیاد باشد. برای مثال می‌توان گفت که هزینه تعمیر و سیم پیچی موتور، ارزان‌تر از تعویض کل موتور است. البته این مبلغ باز هم به عوامل مختلفی از جمله قطعه خراب شده، میزان وخامت اوضاع، تخصص و انصاف تعمیرکار، داشتن گارانتی و خدمات پس از نصب و برخی از عوامل دیگر بستگی دارد.

بهترین تعمیرکار موتور

تعمیرکار حرفه‌ای آسانسور باید خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد تا از پس تعمیر صحیح یک آسانسور بر آید. این روزها افراد متخصص در این زمینه بسیار کم هستند. پس باید به دنبال یک متخصص حرفه‌ای باشید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1.   ترجیحا تعمیرکار موتور آسانسور باید جزء تعمیرکاران حرفه‌ای و از طرف شرکت نصب کننده باشد.
  2.   صبر و حوصله باید جزو ویژگی‌های او باشد.
  3.   دقت بالایی داشته باشد.
  4.   تجربه کافی در تعمیر و قوه تشخیص بالایی داشته باشد.

و کلام آخر

مشکلات موتور آسانسور، یکی دو تا نیست. احتمال خرابی هر کدام از قطعات موتور یا قطعاتی که با موتور در ارتباط هستند، همیشه وجود دارد. لذا باید به محض اطلاع از علائم خرابی موتور آسانسور، تعمیرکار مجاز و حرفه‌ای اقدام به تعمیر آن کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error: Content is protected !!
if ( function_exists('yoast_breadcrumb') )