جستجو

آسانسور و پله برقی

نمایی از پله برقی

چگونه پله برقی را متوقف کنیم؟

هنگام مطالعه اخبار مربوط به حوادث پله برقی ممکن است این سؤال در ذهن ما ایجاد شود که چگونه می‌توان آن را متوقف کرد یا اصلاً امکان توقف پله برقی وجود دارد یا خیر؟

برای اینکه بتوانیم به این سؤال پاسخ واضحی داده باشیم، بهتر است ابتدا کمی درباره پله برقی و مکانیزم آن صحبت کنیم.

پله برقی چیست؟

پله برقی یک بالابر متحرک است که شباهت زیادی به آسانسور دارد و به واسطه اجزاء و طراحی منحصر به فردی که دارد به جابجا کردن افراد در طبقات ساختمان کمک می‌کند. افرادی که بخواهند در طول مسیر پیاده‌روی خود به ارتفاع بالاتر و طبقات دیگر بروند، از پله برقی استفاده می‌کنند. معمولاً پله برقی‌ها در پل‌های عابر پیاده که روی اتوبان‌ها نصب می‌شوند، در ساختمان مترو و یا ساختمان‌های تجاری و اداری نصب می‌شوند.

پله برقی یکی از تجهیزات مدرنی است که برای حمل و نقل در شهرهای پرجمعیت استفاده می‌شود و در واقع کار آسانسور را انجام می‌دهد، اما نسبت به آسانسور مزایای بیشتری دارد. چرا که ظرفیت استفاده از آن بیشتر است. تنها تعداد محدودی از افراد می‌توانند از آسانسور استفاده کنند، اما پله برقی ظرفیت خاصی ندارد. به همین خاطر در مکان‌‌های شلوغ و پر رفت و آمد پله برقی می‌تواند گزینه بهتری نسبت به آسانسور باشد.

نحوه استفاده صحیح از پله برقی

فرقی نمی‌کند که پله برقی جدید باشد یا جزو نمونه‌های قدیمی باشد، ممکن است حوادث پله برقی همیشه اتفاق بیفتد، اما آشنایی با نحوه صحیح استفاده از پله برقی می‌تواند حوادثی که یک پله برقی خطرناک ایجاد می‌کند را کاهش دهد. البته ذکر این نکته لازم است که این تجهیزات به صورت مرتب تعمیر و نگهداری می‌شوند و جهت حفظ ایمنی کاربران مرتب توسط متخصصان بررسی می‌شوند. بنابراین نیازی نیست نگران حوادث پله برقی باشید. اما بهتر است با نحوه صحیح استفاده از پله برقی آشنا شوید.

  •       هنگام استفاده از پله برقی باید توجه داشته باشید که پایتان را دقیقاً روی پله قرار دهید و برای احتیاط لبه‌های پله را بگیرید. به این صورت هنگام حرکت می‌توانید تعادل خود را حفظ کنید.
  •       کفش‌های پاشنه بلند برای قرار گرفتن روی پله برقی مناسب نیستند.
  •       افرادی که از واکر یا ویلچر استفاده می‌کنند، بهتر است روی آن قرار نگیرند.
  •       قرار گرفتن پاها در کناره پله برقی صحیح نیست.
  •       افرادی که از پله برقی استفاده می‌کنند، هنگام رسیدن به طبقات بالاتر یا طبقه همکف باید به‌ سرعت حرکت کنند و راه افراد پشت سر خود را سد نکنند.
  •       ایستادن در وسط پله برقی صحیح نیست. زیرا بعضی از افراد قصد عبور دارند، بنابراین بهتر است افراد در وسط راه نایستند.
  •       استفاده از پله برقی با کالسکه کودک نیاز به توجه زیادی دارد. رعایت فاصله از دو طرف پله برقی در این مواقع بسیار مهم است.
  •       اگر با کودکان سوار می‌شوید، حتماً دست آنها را بگیرید و مراقب فرزندانتان باشید.
  •       آشغال ریختن روی پله برقی به هیچ وجه کار درستی نیست.
  •       بهتر است به ترتیب و با رعایت فاصله از پله برقی استفاده شود تا مشکلی پیش نیاید.

با رعایت نکات ایمنی در رابطه با پله برقی و توجه به مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید با سلامت از انواع پله برقی استفاده کنید و نگران حوادث آن نیز نباشید.

نحوه توقف پله برقی

در صورتی که به هر دلیلی پله برقی دچار حادثه شده باشد، امکان نگه داشتن آن وجود دارد. شاید تصور کنید توقف این تجهیزات فلزی که دارای ابعاد بزرگی هستند، کار دشواری است. اما اگر بدانید که پله برقی‌ها دارای دکمه‌هایی برای متوقف کردن هستند، راحت‌تر با این مسئله کنار می‌آیید.

ممکن است تا کنون به جزئیات پله برقی توجه نکرده باشید و تنها به جهت بالا و پایین رفتن پله‌ها توجه نموده باشید، اما به خاطر اینکه پله برقی‌ها ایمنی بالاتری داشته باشند، در قسمت پایین آن‌ها و در بخش ورودی و خروجی دکمه‌هایی وجود دارد که می‌تواند پله برقی را از حرکت باز دارد.

این دکمه‌ها که معمولاً دارای رنگ قرمز هستند، در شرایط اضطراری قابل استفاده می‌باشند و اگر آن‌ها را فشار دهید می‌توانید پله برقی را نگه دارید. درست است که پله برقی گاهی اوقات ثابت می‌شود و از حرکت باز می‌ایستد، اما سیستمی برای کنترل این تجهیزات وجود دارد که خیلی راحت در صورت بروز حوادث در شیب پله برقی می‌تواند آن را متوقف کند.

کلام پایانی

متوقف کردن پله برق کار دشواری نیست. با توجه به اینکه هنگام طراحی تجهیزات بالابر مانند پله برقی به حوادث احتمالی هم توجه می‌شود، دکمه‌هایی برای شرایط اضطراری در بخش ورودی و خروجی آن تعبیه شده است. به این صورت کاربران می‌توانند اگر دچار حادثه شدند یا شاهد بروز هرگونه مشکل برای افراد دیگر بودند، پله برقی را از حرکت باز دارند و آن را متوقف کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error: Content is protected !!
if ( function_exists('yoast_breadcrumb') )